Posted by: good husband | September 11, 2007

چگونه یک مهمانی ترتیب دهیم (قسمت اول)ء

در این چند وقته ما همش مشغول مهمونی دادن بودیم و متاسفانه حسابی سرمون شلوغ بود. اما خب عوضش تقریبا تمام اونهایی رو که باید دعوت می‌کردیم رو دعوت کردیم. البته تقریبا ! همه هم از دست‌پخت استثنایی بانوی خوب در شگفت بودند .


مهمونی‌دادن از اون کارهایی است که واقعا برای روحیه خوبه و لحظات شادی رو فراهم می‌کنه اما نکاتی در باب مهمونی لازمه که بدونید !
اولا شاد باشید . مهمانی یعنی دور هم جمع شدن برای شادی بیشتر . بانوان‌خوب شما مسئول مهمانی نیستید که دائما در فکر و خیال هستید قرار است که یک عده بیایند و از همه چیز شما ایراد بگیرند ! آنهایی که بخواهند ایرادی بگیرند همیشه دهانشان باز است !
در مهمانی مدیریت زمان بسیار مهم است بخصوص برای آنهایی که هر چه وقت کمتری داشته باشند عصبی‌تر شده و خب ضریب اشتباهاتشان بالاتر می‌رود. مردان خوب و همسران عزیز در هنگامی که قرار است مهمانی برگزار کنید حواستان باشد که به همران بانوی‌خوبتان باید مثل یک تیم هماهنگ عمل کنید . در این گاه باید خوی خود را با همسرتان دمسان نمایید اگر شما خونسرد هستید و اطمینان دارید همه چیز مناسب است و در زمان باقیمانده وقت برای همه چیز هست و همسرتان دائم در جنب و جوش و محاسبه و … بی‌خیال در گوشه‌ای ننشینید و لبخند بزنید . باور کنید این باعث نمی‌شود همسرتان آرامش بگیرد بلکه با این کار او را بیشتر مضطرب می‌کنید و احساس اینکه او دست تنهاست را به او القا می‌کنید . همپا و دمسان به کارها برسید و چه بهتر که کارها را به صورت هماهنگ از نظر زمانی و مکانی تقسیم کنید !
از نظر اشپزی : اگر می‌خواهید برنج درست کنید حتما برنج را از شب قبل یا صبح (برای مهمانی شام) پاک کنید و در آب بریزید . اگر آش یا سوپی می‌پزید حتما نخود و لوبیا از قبل آماده کنید (زودپزهای جدید در اینگونه موارد واقعا عصای دست خواهند بود) . برای دسر به خاطر داشته باشید ژله و کرم‌کارامل یا بعضی خمیرهای پیراشکی‌ها یا کیک‌ها حتما باید مدت زمانی معین را در یخچال و در دمای خنک بماند تا به اصطلاح بگیرد . از طرفی بعضی غذاها مثل سوپهای لعابدار (یا سوپهای آماده ) خصوصا سوپهایی با مایه شیر-خامه (که معمولا سفید یا روشن هستند) اگر مدت زمانی منتظر بمانند رویه‌ می‌بندند و سوپ بدمنظر می‌شود پس تا جایی که می‌شود سوپ را نزدیک به زمان سرو درست کنید یا در ظروفی بریزید که معمولا می‌توان آنها را روی گرم‌کنی با شعله شمع قرار داد . بدینگونه سوپ به اندازه کافی گرم می‌ماند و رویه هم نمی‌بندند (می‌تونید اگر سرو شام به تعویق افتاد سوپ را هم بزنید ).

زیاد غذا درست نکنید . معمولا تعداد مهمانها مشخص است و شما با توجه به اشنایی که با مهمانها دارید می‌دانید که هر کس به چه اندازه میخورد. لازم نیست اگر 8 نفر مهمان دارید و می‌خواهید دو یا سه جور غذا درست کنید حتما از هر غذا به اندازه 8 نفر بپزید . محاسبه کنید در مهمانان چه کسی کدام غذا را دوست دارد. میزان سوپ و پیش‌غذاها و تشریفات بعد از غذا (دسرها و پذیرایی‌ها) را حتما در نظر داشته باشد چون مثلا اگر مهمانی برای جشن تولد دارید و می‌خواهید بعد از شام کیک را سرو کنید و بعد شام الویه و سوپ و مثلا لازانیا بپزید و به عنوان دسر ژله و بستنی بدهید خب مطمئن باشید یا کسی لب به کیک و چای نمی‌زند یا فردا تمام بچه‌های حاضر در مهمانی مهمان بیمارستان یا تخت خانه هستند. لازم نیست (و معمولا اتفاق نمی‌افتد) که افراد مهمانی از همه غذاها بخورند معمولا معلوم است اگر چند نوع غذا دارید چه کسی برنج و خورشت فسنجان را دوست دارد و چه کسی مثلا ترجیح می‌دهد که شب برنج نخورد و جوجه کباب خالی را با سبزیجات وسوپ ترجیح می‌دهد. وقتی در مهمانی 5 خانم حساس به وزن و کالری دارید و دو آقای درگیر مشکلات چربی و اوره و چند بچه‌ی شیطان بازیگوش لازم نیست 3 جور خورشت با دو جور برنج (مثلا شیرین پلو و باقالی پلو) بپزید و بعد انتظار داشته باشید همه راضی و خوشحال از مهمانی بیرون بروندو غذایی هم باقی نماند . بچه‌ها را هم در نظر داشته باشید !
این نکته را در نظر داشته باشید که غذاهایی که بعد از مهمانی دور ریخته می‌شود در واقع می‌توانست چند نفر را آن شب را گرسنه‌ خوابیده‌اند سیر کند. لازم نیست برای نشان دادن دستپخت یا توانایی مالیتان غذای بپزید و بعد در حالی که نه کسی غذاهایتان رادرست حسابی خورده و مزه‌ی آنها را به درستی چشیده باشد نه ممنونتان بوده مرتکب اسراف و ظلم در حق بیچارگان شوید . طوری مهمانی را اداره کنید که هم هر کس غذایی که دوست دارد را سیر بخورد و طعمش را احساس کند هم غذایی اضافه نیاید. لازم نیست تمام افراد حاظر در مهمانی از تمام غذاهای شما بچشند. مهمانی سالن تست طعم و چشیدن غذا نیست کسی که یک بشقاب پلوی زعفرانی و خورشت فسنجان با گوشت اردک خورده و طعم آن لذت بره معمولا نمی‌تواند یک بشقاب لازانیا با سس توبسکو و پنیر پیزای زیاد بخورد و باز هم لذت ببرد . پس به اندازه دو نفر خورشت و برنج درست کنید و به اندازه دو نفر مثلا لازانیا و برای بچه‌ها هم مثلا الویه یا خوراک سوسیس یا پیتزای کوچولو . بدینگونه هر کس چیزی که دوست دارد را می‌خورد و لذت می‌برد و با خاطره‌ای خوش مهمانی را ترک می‌کند.

سعی کنید در چیدن ظرفها و ملزومات (چنگال ، قاشق ، کارد یا در صورت لزوم قاشق سوپ‌خوری یا بستنی‌خوری) و دستمال سفره و لیوان یا گیلاس با سلیقه باشید. منظم بچینید و دمسان. در ضمن نوشیدنی‌های مهمانی را هم مناسب با غذاهای خود انتخاب کنید لازانیا را با دوغ نمی‌خورند و خورشت قیمه و شیرین پلو را نوشابه زیاد دلچسب نیست و می‌توانید به جا از نوشابه‌های گازدار (شخصا توصیه‌ نمی‌کنم) ، دوغ شربتهای ایرانی (شربت نعنا یا بهارنارنج و … که با خورشتها بسیا ر خوش‌خوراک هستند) یا آب میوه‌های طبیعی (مثل آب یا شربت پرتقال ) استفاده کنید.

نوع دسر را هم باید با توجه به غذا انتخاب کنید و مثلا بعد از یک آبگوشت بزباش و ترشی و ماست و دوغ کسی بستنی و کرم‌کارامل نمی‌خورد !

مردان خوب توجه داشته باشند که در تمام مراحل مهمانی از شب نشینی و آماده کردن غذا و سرو و جمع کردن و سرو دسر و بعد دوباره پذیرایی تکمیلی یار و کمک همسر عزیزتان باشید وظیفه شما این نیست که مهمان‌ها را سرگرم کنید و بانوی‌خوبتان مدام در آشپز‌خانه یا سر میز‌شام باشد بلکه به تناوب به هم یاری برسانید و از نظر فکری هم یار و یاور باشید ! بسیار توجه کنید که برگزاری مهمانی مثل برگذاری یک جلسه کاری احتیاج به پشتیبانی و همفکری و کار تیمی دارد . کاری کنید که بعد از تمام شدن مهمانی و رفتن مهمانها همه خاطره خوشی از لحظه لحظه آن شب داشته باشند .

پ.ن : این چند وقت به خاظر آپدیت نکردن واقعا متاسفم چون کارم خیلی زیاد شده بود و چون عصرها با بانوی خوب برای ورزش بیرون می‌ریم و برنامه کاری هم فشرده‌است مدتی در این مثنوی تاخیر شد.

از این پست به بعد به کامنتها همین‌جا جواب می‌دهیم تا بقیه هم جوابها را ببینند . راستی پست بعدی طرز تهیه باقلا قاتق باشه یا قسمت دوم آموزش ماساژ؟

با احترام یک مرد خوب و یک بانوی خوب


Responses

  1. سلام به همسر مهربون و خوبم
    راست می گی همه اینایی که گفتی رو من انجام دادم
    یعنی اسراف کردم
    زیاد غذا درست کردم
    خیلی زیاد غذا دور ریختم
    و هنوزم که هنوزه از عذاب وجدان و ناراحتی این همه اسراف هر روز از خداوند طلب استغفار می کنم
    راستش هنوز عادت نکردم که دقیقاً چقدر باید واسه 2 نفر غذا درست کردم
    ماشاالله هر دومون خانواده های پرجمعییتی داریم و منم که عاشق آشپزی و پخت و پز بودم تقریباً هر روز توی خانه پدری واسه 6 نفر که 3 نفرشون بدفرم
    خوش غذا بودند غذا درست می کردم
    حق بده که 4 ماه یکمی کمه برای اینکه عادت چندین ساله از سرم بره

    در مورد حرص و جوش و اضطرابی هم که گفتی دارم رو خودم کار می کنم که بیخیال تر آشپزی کنم و بیخیال تر مهمونی ها رو برگذار کنم
    اینم یه عادت دیگه ایه که باید ترک کنم و ترک خواهم کرد 🙂

    ولی خدایی توی این دوره زمونه با این همه گرونی و بی وقتی و خستگی واقعاً مهمونی گرفتن طاقت فرسا است
    مخصوصاً که آدم فقط یه 5 شنبه و جمعه رو برای استراحت و رسیدگی به کارهای عقب مونده داشته باشه
    که البته قربونش برم خیلی وقتا از این 2 روز، به اصلاح تعطیلی ، خیلی وقتاش یا من شیفتم یا همسر گرامی

    عجب زندگی شده ها!!!!!!!
    همش کار و کار و کار

    بهترین ساعتهای عمر و زندگیمونو باید بدوئیم تا بلکه یه زندگی متوسط رو بتونیم اداره کنیم

    خیلی دوست دارم یه پروژه نظر سنجی راه بندازیم در مورد زندگی خارج از ایران و
    افرادی که تجربه اونو دارن لطف کنند و ما رو در مورد مزایا و معایب زندگی به اصطلاخ اونور آب آگاه کنند
    نظرت چیه ؟

  2. قسمت دوم ماساژ لطفا

  3. سلام به يك مرد خوب و يك بانوي خوب اونم بعد از اينهمه تاخير
    خدا رو شكر من براي مهمونيهام هيچ دغدغه اي ندارم چون آقاي همسر در تمام مراحل كنارم هست و حتي در خيلي موارد جلوتر از من اينه كه نه موقع مهمونداري نه احساس خستگي ميكنم نه اضطراب البته ما خيلي مهمون نداريم چون خانواده هردوتامون كم جمعيت هستند و تازه اونهم به زور بايد وادارشون كنيم بيان خونمون. روز خوبي داشته باشيد

  4. ازدیدن پست جدیدتون خوشحال شدم . باور کنید هر شب یه سری بهتون می زدم !! دیدن پست جدید برام اوج ناباوری بود . امیدوارم که همیشه خوش باشید

  5. سلام به یک مرد خوب و بانوی خوبش
    راستش با توجه به کم کاری این چند وقته من پیشنهاد میکنم تا یه مقداری مدیریت زمان خودتون بهتر تقویت بشه در پست بعدی پست بعدی هم طرز تهیه باقلا قاتق باشه و هم قسمت دوم آموزش ماساژ
    با احترام ـ ندا

  6. من غذای فردام باقلی قاتوق است با یک نوع خاصی ازماهی شور

  7. سلام
    خوشحالم برگشتين
    خانوم خوب يكي از بهترين روش ها تفويض ااختياره
    به آقاي خوب و به بعضي از مهمونا
    اگه ممكنه ماساژ رو ادامه بديد
    ممنون

  8. سلام به یک مرد نمونه با همسر گلش

    لطفا طرز تهیه رست بیف را هم بذارید البته اگه زحمتی نیست
    باز هم متشکرم امیدوارم همیشه با هم مهربو ن باشید

  9. به به دلمون تنگ شده بود. به بانوی خوب از طرف من خسته نباشید بگین و این پستتون واقعا خوب بود. ممنون. راستی من هم آپم! و آموزش ماساژ رو ترجیح می دم.

  10. آموزش ماساژ لطفا
    مطلبتون رو سر وقت میخونم . کلی که معلومه جالبه:)

  11. سلام به همسران عاشق و خوب
    خوشحالم که افرادی چون شما هنوز هستند…گاه چنان نا امید می شم که خودم هم می ترسم….نا امید از اینکه نکنه عشق نباشه نکنه با هم بودن نباشه….بگذریم.

    از مطالبتون لذت می برم..بیشتر از اینها از این لذت می برم که شما کنار هم و با هم و برای هم نفس می کشید….ماشاالله

    اگر لطف کنید قسمت دوم ماساژ بهترین گزینه می تونه باشه…البته نمی دونم کی سر میزنم آخه دیگه دانشگاه شروع شده و سرم شلوغه…کاش خبرنامه داشتید تا مطلع می شدم که کی آپ هستید….
    مرسی و در پناه عشق باشید
    آرش

  12. سلام ،
    خيلي جالب بود ، جالبتر اين بود كه من و خشي آقا (آقاي خوب من ) هميشه همين روشها رو براي مهمون استفاده مي كنيم . دوستان نزديكمون هم كه ميان براي اينكه رفت و آمدها راحت تر باشه فقط يه نوع غدا با يه پيش غدا درست مي كنيم اين جوري در طول مهموني وقت بيشتري براي ديدن هم داريم در ضمن چون زياد سخت نمي گيريم دفعات بيشتري هم همديگرو مي بينيم .

  13. سلام زندگی زیبا و پر آرامشتون دوست داشتنیه و بهتون تبریک می گم. یک درخواست داشتم می شه لطفا کمی اطلاعات در خصوص فر نوری
    solardom )
    ال جی به من بدهید در خصوص سرعت پخت و مزیتش نسبت به ماکروفرها. از کسانی که استفاده کردند. مرسی.نیازم به پاسخ خیلی فوریه

  14. سلام و خسته نباشید من آدرس وبلاگ خوبتون رو گم کرده بودم تا اینکه خوشبختانه الان پیدا کردم شما رو اگر اجازه بدید من اسم وبلاگتون رو به لینک دوستانم در وبلاگم اضافه کنم مرسی

  15. سلام
    نوشته خیلی خوب و مفیدی بود. موفق و شاد باشید.

  16. webw jalebi darin!!

  17. سلام دوست. پس چرا خبری ازت نیست. بانوی خوب چطوره؟ هر دو خوبین؟ مواظب خودتون باشین و هر جا هستین خوش باشین.

  18. سلام خسته نباشيد مطالبتون بسيار مفيد است.مردان باشعور ومهربان كمتر پيدامي شوند .به بانويتان تبريك مي گويم.پاينده وپيروز باشيد

  19. پیغام برای بانوی خوب:
    مرسی بانو جان . خیلی لطف داری. امیدوارم سرت خلوت بشه و بتونی با وقت ایده آل آشپزی کنی آخه وقتی آدم برای آشپزی وقت می ذاره یکی از جذاب ترین کارای دنیاست. خود منم وقت درست حسابی ندارم. الان مثلا دارم تز فوق لیسانسم رو می گذرونم و درگیر خیلی کارای دیگه هم هستم اما چه کنیم خواهر عاشقیت به آشپزی منو رها نمی کنه. مواظب خودت باش. به همسر خوبت سلام برسون و خوشحال می شم که بهم سر می زن.

  20. سلام
    من چقدر خوشبختم كه با وبلاگ شما اشنا شدم
    ومطلب ميهماني شماعالي بود
    من عاشق اشپزي هستم وخوشبختانه يا متاسفانه زياد هم مهمون دارم

    مي گن شيرازي ها مهمان نوازن .راست مي گن
    ولي خوب اين مال اون موقع بود همه چيز ارزون بود من هميشه مهموني هاي معموليم با تعدادي حدود 20تا 25 نفر كمتر از 100000تومان در نمي ايد
    اين مطلب شما منو به فكر فرو برد
    اينكه من سه جور غذا را براي هر بيست نفر درست مي كنم
    نوشابه 55 نوع مي خرم !
    كاهو يك مزرعه !
    برنج يك شاليزار درست مي كنم
    خورشت براي يك شهر
    آخر سر هم من مي مونم يك يحچال كوچيك ويك عالمه غذا
    من اميدوارم بتونم از اين پس با شما مشورت كنم
    موفق باشيد

  21. قسمت دوم ماساژ لطفا

  22. salam be agha va khanoome khob:d
    man ye dokhtare khobam
    aghaaaaaaaaaaaa
    khanoooooooooooooom
    mishe lotf konid masajo be soorate kamel bezarid
    man kheyli donbale amoozeshe masaj boodam tanha jayi ke peyda kardam ke khob khob bashe:D saite shoma boode vali inam ye ghesmat bishtar nist:(
    agha man gonah daram mishe kamelesh konin?

  23. به من هم سر بزنيد

  24. سلام

    قابل توجه بانوی خوب که سوال کردید

    این ور آب هیچ مزیتی نداره اصلا به فکر زندگی در خارج از ایران نباشید ، هیچ کس راضی نیست

    یا حق

  25. مرسی آقا امین از اینکه نظرتونو گفتید
    راستش بعضی از دوستان و آشنایان هم همینو می گن
    اما بعضی ها هم خیلی راضی اند

    باید رفت و چند صباحی شرایط رو بررسی کرد و دید آیا با روحیات من و یک مرد خوب هم سازگاری داره یا نه؟

    شاید آخر امسال یه سفر کوتاهی کردیم

  26. سلام برمرد خوب-خوبتر ازآنی که فکرش را میکردم-صبح امروساعت 6-قبل ازاینکه برم بیرون سری به وبلاکم زدم-پیغام شمارا دیدم
    خیلی خوشحال شدم-چون بچه ام راامروزبرای لوزه سوم عمل میکنند ساعت 8صبح بایداورا دربیمارستان فارابی بستری میکردم-هتل هما2هم درست سرراهم بود باعیال ودخترم که بیماراست ساعت7ازخانه بیرون زدم بایک پرایدقرمزعنابی -از4راه خیام که ردشدم به بانوی خوب به- قول شما-گفتم بریم جلوی هتل شایدباخروج شما از هتل همزمان شودوشماراپیداکنیم-وباشمابرای عصر که سرم خلوت میشودقراری بگذاریم-خانمم گفت شماره اطاقش را میدانی -گفتم ازدفتر سوال میکنیم-بعدخودم فهمیدم که اسم شمارا هم نمی دانم-به دفتر هتل بگویم با مرد خوب کاردارم؟!همه ماخندیدیم-ومتوجه شدیم اینجوری نمیشه شمارا پیداکرد-نه اسمی -نه شماره تلفنی-نه وجه مشخصه ای-خانمم گفت هرکسی هست ترا سرکار گذاشته-چیزدیگری هم گفت خیلی خندیدم-البته کمی ترسیدم-گفتم منکه بلانسبت شما مثل گاوپیشانی سفیدم–ازطرفی چون باید میرفتم بیمارستان بهانه خوبی شدکه نیام هتل-واززیلرت یک مردخوب محروم شوم-رفتتیم بچه را بستری کردیم قراراست ساعت2امروزعملش کنند-هرکاری بکنم تاساعت 6عصرگیرم-تاالان بیمارستان بودیم-الان هم برای شما پیغام میگذارم اگریادداشت مرا خواندید-شماره اطاق واسم را ذکرکنید-خانمم که عصروامشب همراه بیماردربیمارستان میماندمن وپوریا4ساله که فرداهم روزتولش است تنهاهستیم-حتمابه حضور شرفیاب وسعادت یک نشست با شمانصیبم میشود–شماحتما”لب تاب همراهتان است–بنویسیدساعت5عصرمیخوانم-منتظرم-اگرهم برایت مقدورنبودبین ساعت 6-7عصرباهمان پرایدقرمزعنابی- قربانت

  27. man vaghean donbale manabe yad giri masajam ya inja bezarid ya age mishe rahnameim konid ke chejori manabesho be dast biaram
    mamnoooooon

  28. yani inhame adam to tavahoman?

  29. همسر عزیزم دوستت دارم

  30. امید زندگی ام دوستت دارم

  31. اميدوارم از مرد خوب و همسر خوب اش رفع كسالت شده باشد ازخودتون مراقبت كنيد دوست دارم از بهبودي و شادياتون توي اين سايت بخوونم و اينكه كاملا سرحال هستيد . خدا شما دو نفر رو براي هم حفظ كنه .
    با محبت و احترام

  32. چطوری می تونم گرم یا کیلو گرم رو به فنجان تبدیل کنم؟

  33. با سلام
    لطفا من را راهنمائي كنيد ؟ من مهماني اي د پيش دارم ولي نمي دانم كه چه غذاي بايد بپزم – خانواده همسرم هستند و براي اولين بار دعوتشان كرده ام؟

  34. خيلي عجله دارم ؟

  35. salam,emrooz yekam karam kam bood az hamoon kare kam ham zadamo weblogetoono khondam!avalan bayad tabrik begam be khanoom e khoob babate hamsare khoobi ke daran,va inke man hata az neveshtehaye khanoome khoob ham ezterabo ehsas kardam va shayad negarani az babate chizhaye behtar , ke nemidoonim asasan behtar hastan ya na va aya dashtane oonha moshkelatemoono hal mikone ya badtar mishe.midoonin zendegy kardan kharej az keshvar ye seri chizhaye khoobo dare,ama man hichvaght natoonestam befahmam ke che dalili baraye zendegy dar ye keshvare dige mishe dasht?!
    age gharare jayee berin ya hata fekresho bokonin ,hatman motmaen beshin ke zendegitoon rahat tar mishe,
    va yek chiz az hame mohemtare ,oonam ine ke adam harja Eshgh o ehsas kone khoshbakhte,va mohemtar inke Eshgh moraghebat mikhad,Eshgh o be khatar nandazin.
    agha ye dalili ke baes shod hameye webetoono bekhoonam alagham be ashpazii bood,in aghaye khoob enghadr tarif kard ke havas kardam mehmoonetoon basham:D!!!!!
    hatman be mehmoonatoon khosh migzare,omidvaram hamishe az kenare ham boodan ehsase lezat konin va hozore hich moshkeli be khatere ba ham boodanetoon nabashe
    !
    rasty massago donbal mikonam monteha linke axo filmo baraye download begzarin,mamnoon.

  36. سلام به همگی
    خیلی خوشحالم که این وبلاگ و پیدا کردم چون ما بر خلاف اینکه خیلی مدت کوتاهیه که ازدواج کردیم ولی می تونم بگم هر 5 شنبه مهمون داشتیم که خوب با کارمندی خودتون قضاوت کنین که چقدر سخته 🙂 من خیلی مهمونی دادن و سخت می گیرم و دوست دارم همه چیز مفصل و مرتب باشه و این کار خیلی زمانبره به همین خاطر در حال تهیه و تدارک مهمانی اصلاً نمی تونم شاد باشم و مدام استرس کمبود وقت و دارم.مرسی از نوشته عالی….

  37. بله . اینم یه جورشه دیگه بابای من که ساعت 10 از کارخونه میاد من تا 10:15 ماساژش میدم می خوابه بعد دوباره ساعت 6:30 صبح از تهران میره قزوین تا شب . نه زنی نه بچه ای . خدا رو شکر حداقل این همه زحمت پدرم باعث شده که من و پدر و مادر خوب یه زندگی راحت و خوب داشته باشیم . ولی همینطور باعث شده که من بیشتر از 8 ساله می بینم که پدر و مادرم مثل قدیم نیستن .
    ***از خدا می خوام شما دوتا تا ابد همینطور خوب و خوش نگه داره


Leave a comment

Categories