Posted by: good husband | August 8, 2007

طرز پخت کوفته تبریزی و شبی در محضر مرغ سحر

سلام
متاسفم که چند وقت نتونستم این سایت رو به‌روز کنم. متاسفانه کار بسیار زیاد من و یک بانوی‌خوب و بی‌خوابی‌های پی‌در‌پی باعث شد که یک مدت تاخیر بیافتد.
اولش که من و یک بانوی خوب به همراه برادر یک بانوی‌خوب برای مسافرت مجددا به شهر زیبای رشت رفتیم و مسافرتهایی هم به ماسوله و بندر‌انزلی داشتیم. بعد از مسافرت هم خوب کارهایی که در این مدت روی میز‌منتظر ما بودند باید انجام می‌شدند و بعد هم ماموریتهای من به مشهد که باعث تاخیر مجدد شد.

ظلم ظالم جور صیاد  آشيانم داده بر باد
به دعوت مادر یک مردخوب(مادر محترم اینجانب) دعوت شدیم به کنسرت استادمسلم آواز ایران جناب محمد‌رضا‌ شجریان. ما جمعه شب به اتفاق یک‌بانوی‌خوب خواهرانمان و مادر عزیز و دوستانشان به کنسرت رفتیم. کنسرت عالی بود و صدای استادانه شجریان و صدای بسیار شبیه همایون‌ بی‌داد می‌کرد. برنامه‌اول که در دستگاه ماهور بود زیباتر بود. در قسمت دوم مجری برنامه تاکید کرد که در انتهای کنسرت به هیچ وجه به جلوی سن هجوم نبرید و فقط با تشویق از استاد بخواهید که به صحنه برگردند.
در آخر کنسرت مردم دقایقی طولانی تشویق می‌کردند و نوای مرغ سحر از هر سو به گوش می‌رسید اما استاد فرمودند که آهنگی از ساخته‌های جدید را می‌خوانند و یکی داد زد دوستت داریم استاد و خیلی باحالی و همه تشویق کردند. استاد آواز را تمام کرد و مردم دوباره به پا خاستند و با تشویق و گروهی با چشمانی پر اشک مرغ سحر را خواستند. نوازند‌گان تار و عود می‌رفتند که خداحافظی کنند که استاد نشست. تشویق سالن را پر کرد و استاد خواند : مرغ سحر ناله سر کن داغ مرا تازه‌تر کن.
آهنگ را که می‌شنیدم به یاد تمام آزادگان در‌بند افتادم. از خودملک‌اشعرا تا فرخی‌یزدی با لبانی‌دوخته تا زنده‌یاد اکبر محمدی و باطبی و دانشجویان دربند امیر‌کبیر. ظلم ظالم جور صیاد  آشيانم داده بر باد. نگاه‌ها و دستها به سمت دو عکس کنار سالن بود. اشک نمی‌گذاشت چیز زیادی دیده شود و وقتی استاد به جمعیت اشاره کرد که با صدای بلند همراهی کنند همه یکدل می‌خواندند :  بلبل پر بسته ز کنجه قفس درآ….. نغمه آزادی نوع بشر سرا……وز نفسی عرصه اين خاك توده را.. پر شرر كن!
چه شبی بود و چه شوری. استاد در شبهای قبل این آهنگ را با تمام درخواستها نخواندند و در شبهای بعد نمی‌دانم. اما شعر بی‌نظیر ملک‌اشعرای بهار با صدای استادانه شجریان‌ها بهترین‌هدیه بود.

 کوفته تبریزی

اما آشپزی :
خب از هرچه بگذریم آشپزی چیر دیگریست !! این‌دفعه می‌خواهم طرز پخت کوفته را با هم ببینیم . کوفته البته انواع بسیاری دارد که شاید معروفترین آن کوفته تبریزی باشد که طرز پختش را در ادامه می‌بینیم
کوفته تبریزی

مواد لازم
گوشت (بدون استخوان) 250 گرم
لپه 300 گرم
تخم مرغ 2 عدد
برنج دو قاشق سوپ‌خوری
نمک و فلفل 1 قاشق مربا خوری
ادویه و تره فرنگی به میزان لازم
زعفران 2 قاشق مربا خوری
روغن دو قاشق سوپخوری
زرشک 50 گرم
گردو 100 گرم
پیاز 2 عدد
تخم‌مرغ پخته 4 عدد

خب کوفته دو قسمت دارد :‌مایه کوفته و موادی میانی کوفته.
برای درست کردن مایه کوفته اول لپه (پاک کرده و شسته شده) و بپزید و آبکش کنید و گوشت و لپه را جداجدا حسابی بکوبید و مخلوط کنید و دو تخم مرغ را در مخلوط بشکنید و مخلوط کنید. برنج را پخته و آبکش کنید و در مخلوط گوشت بریزید و با تره مخلوط کنید. زعفران ساییده و نمک و فلفل و ادویه را در مخلوط می‌ریزیم و خوب هم می‌زنیم (یا با دست مخلوط می‌کنیم)
برای میان کوفته : زرشک را در یک قاشق روغن خوب سرخ‌کرده و مغر گردو (لازم نیست خیلی ریز شده باشد) را با زرشک و پیازداغ طلایی شده مخلوط کنید. حالا مایه کوفته را در دست بگیرید و مایه میان‌کوفته و تخم‌مرغ پخته را در میان آن بگذارید و به شکل کوفته در بیاورید .
در ادامه باید کوفته‌های را در سه سیر روغن و نیم استکان آب بجوشانید و بعد که کوفته به اصطلاح خود را گرفت آنهارا در دیگ گذاشته و آب جوش را تا جایی که روی کوفته‌های را بپوشاند در آن می‌ریزیم (آب را روی کوفته‌ها نریزید که وامی‌رود) . ابتدا در دیگ را باز بگذارید وقتی آب بجوش آمد درب را بسته , بگذارید حدود 15 دقیقه قل بزند. برای قوام آمدن آب کوفته می‌توانید دو قاشق پیازداغ طلایی شده و یک قاشق برنج ابکشی شده در آن بریزید.
چند نکته :
یک اگر می‌خواهید کوفته خوش‌طعم باشد به پیازداغ زرچوبه و گوجه له شده اضافه کنید همینطور به مایه گوشت اما گوجه زیاد نباید باشد که مایه شل شود.
دو می‌توانید برای میان‌کوفه از تخم‌مرغ و آلو استفاده کنید (اگر به آلو علاقه دارید)
سه اگر اندازه کوفته را بزرگ می‌گیرید باید خیلی مواظب باشید که کوفته وا نرود. برای این کار کوفته‌های بزرگ و تپلی را در پارچه‌نازک تنظیف بپیچید و بگذارید در آب جوش قل بزند و در آب پیازداغ و ادویه و برنج و گوجه بریزید
چهار : بسته به علاقه ای که به طعم سبزی‌جات دارید می‌توانید به جای تره‌فرنگی از مخلوط تره ، جعفری ، نعناع ، شبت ، مرزه ، ترخان استفاده کنید.

کوفته‌های دیگر عبارتنداز :‌ کوفته پیازی ، کوفته محلی ، کوفته برنجی ، کوفته جعفری . اگر یکی ازاین کوفته‌ها را هم دوست داشتید حتما بگویید تا طرز پختش را برایتان بفرستم .

بخش آموزش ماساژ ادامه خواهد داشت. بعضی افراد درخواست آموزشها را به صورت سی‌دی کرده بودند که خودشان پیگیری نکردند.


Responses

  1. سلام
    خوشحالم که کنسرت بهتون خوش گذشته.در مورد توصیه های سفر به کیش حتما سعی میکنیم عملی کنیم و باز هم ممنون اما فکر نکنم کیش گرمتر از دوبی باشه ما قبلا هم کیش رفتیم و اصولا وقتی سفر میریم جز برای خوابیدن به هتل برنمیگردیم حالا میخواد گرم باشه یا سرد. باز هم ممنون به یک بانوی خوب سلام برسونید

  2. ما هم كه پنجشنبه شب رفته بوديم رغ سحر واسمون اجرا شد

  3. […] طرز پخت کوفته تبریزی و شبی در محضر مرغ سحر سلام متاسفم که چند وقت نتونستم این سایت رو به‌روز کنم. متاسفانه […] […]

  4. جالب بود

  5. خداي من !
    يعني شما واقعا بلدي كوفته تبريزي درست كني ؟!؟!؟!؟!
    واقعا سخته هااااااااااااا !
    تو كل فاميل ما ( حالا تبريزي هم هستيم هاااا ) فقط مامان بزرگم بلده !
    اونهاي ديگه كوفته شون ولو ميشه ! : دي

  6. سلام
    از بابت توضیحاتتون ممنون راستش اون لاک پشت رو هم دیدیم اما خوب ما پارتی نداشیتم که اینجوری واسمون مایه بذاره. رستوران کوه نور هم متاسفانه وقت نشد چون ناهارامون با هتل بود و فقط یه شب هم شام در کیش خوردیم که فست فود بود ایشالا یه دفعه دیگه که رفتیم حتما سعی میکنم اونجا رو امتحان کنم

  7. راستی میدونم اسم اون نقاش سالوادر دالی هست اما چون این دلفین نقاشه اسمش سالی هست و یه جورایی هم وزن دالی بخاطر همین معروف شده به سالوادور سالی

  8. درود
    درپي يك جستجو براي پيدا كردن دستور پخت غذا در بخارپز با صفحهات جالب زندگي نوشت شما آشنا شدم … واقعاٌ برام جالب بود و از نوشته هاي ساده و خودمانيتون لذت بردم . اگر اجازه بديد مي خوام جزء ليست دوستان در وبلاگم قرارتون بدم تا اطرافيانم هم با نوشته هاي خودمونيتون آشنا بشن . جداٌ نوشته هاتون برام جالب بود .
    اميدوارم سربلند و شاد و همينطور مهربان باشيد و در كناريك بانوي خوب بهترين ها رو داشته باشيد

  9. قربان اول تا آخر پستتان ما را از نوستالژی کشت …در ضمن میتونم خواهش کنم هر وقت مطلب جدید مینویسید پینگ بفرمایید که ما از دست ندیم ؟!؟!؟
    اگه میدونستم میرید رشت سفارش صرف یک پرس کباب ترش از طرف خودم رو میدادم …
    سبز باشید و شاد به همراه همه آدمهای خوب اطرافتان

  10. سلام دوست خوب. خوش به حالتون که رفتید کنسرت شجریان. ما بلیط گیرمون نیومد. تازه بازم خوش به حالتون که مرغ سحر شنیدید. مرسی که این گزارش رو هر چند مختصر اینجا گذاشتید. حال بانوی خوب خوبه؟ خسته نباشید از این همه کار و زندگی! ممنون از دستور کوفته . اتفاقا به فکر بودم که این هفته یه کوفته ای هم درست کنم البته نه از نوع تبریزی!!!!!

  11. سلام
    چه شب قشنگ و رويايي… براي من كه مثل يه خواب مي مونه… كنسرت استاد شجريان…. واااااي… خيلي هيجان انگيزه
    ممنون كه خاطره ي اون شب رو نوشتيد
    با اجازه تون توي بلاگم چند وقتي كه به شما لينك دادم
    موفق باشيد
    به بانو هم سلام برسونيد

  12. معذرت… آدرس وبلاگ رو يادم رفت بنويسم

  13. وبلاگ شما خیلی خیلی جالبه.
    برای شما و یک بانوی خوب آرزوی سعادت و سلامت میکنم

  14. مخلصیم سایتت جالبه ؛ طرز تهیه لازانیا رو هم بذار رو سایتت .

  15. سلام. ممنون از تبریکت. من به پیشنهادت عمل کردم و یه کیک گذاشتم. به بانوی خوب برسان سلام ما را. زودتر هم آپ شو!

  16. hi..
    I really enjoyed reading ur blog…

    keep blogging…
    cheerz

  17. خوشحالم که میبینم دوباره برگشتی. توی این مدت خیلی سر زدم اما دیدم هنوز آپدیت نشده.
    نگران شده بودم.
    امیدوارم که دوباره مشغله های کاری و زندگیت کمتر شده و جایی برای وبلاگ نوشتن در وقتت خالی شده.
    اگه میشه از زندگی و تجربیاتتون بیشتر بنویسین.
    کار جالبی میشه.
    شاد و خوشبخت باشید….
    دوستتون دارم
    🙂

  18. کجایی دوست خوب. چرا خبری ازت نیست. امیدوارم خوب باشی و منتظر آپت هستم.

  19. 😀

  20. من میخوام برای اولین بار کوفته درست کنم..خدا کنه وا نره,اگه نکته ی خاصی هست,خوشحال میشم کمکم کنید.مرسی

  21. اولین باره این سایتو می بینم
    خیلی جالبه

    موفق باشین

  22. salam merci az weblogeton khili mofid va ghashange baraye shoma va bano ham arezoye khoshbakhti mikonam.


Leave a comment

Categories