Posted by: good husband | July 9, 2007

شربتهای خنک برای تابستان گرم

سلام

هوای تهران واقعا گرم شده ! کافیه وسط روز محبور باشی تو این شهر بی در و پیکر جایی بری و بپزی. پریروز مجبور شدم برای گرفتن چندتا نرم‌افزار برای شبکه شخصا برم پایتخت . با رونیز رفتم و تازه ماشین رو جلوی در پایتخت پارک کردیم و بعد برای خرید دو قدم از پایتخت پایین‌تر رفتیم و برگشتیم ! واقعا پختم واقعا !!!!!!
از محل کار من تا خونه با ماشین زیاد راهی نیست اما خانوم خوب مجبوره از اون سر شهر برگرده و طبیعتا وقتی می‌رسه خونه نیم‌پز شده! بنابراین تصمیم داریم در این پپست در مورد شربتهایی خنک که در تابستان بسیار می‌چسبه (و خالی از فایده هم نیست) بپردازیم

در ایران مصرف و نوشیدن شربت قدمت بسیار زیادی داره. اصولا خوردن این شرتهای خنک در تابستان بسیار فرح‌انگیز می‌باشد و اقزون بر آن بعضی از این شربتها و نوشیدنیها به علت طبع سرد و خواص دارویی باعث حفظ سلامتی و جلوگیری از بیماریهای شایع فصل گرما می‌شود

شربتهایی نظیر شربت لیمو ، شربت به لیمو ، شربت خاکشیر ، شربت تخم شربتی ، شربت سکنجبین (سرکه انگبین) ، شربت گلاب ، شربت بیدمشک ، شربت آلبالو ، شربت سکنجبین و خیار ، شربت پرتقال ، شربت بیدمشک و کاسنی .

درست کردن شربت با عرق‌های گیاهی نظیر نعنا ، بیدمشک یا گلاب که واضح است فقط بخاطر داشته باشید که تا آنجا که می‌توانید کمتر از شکر استفاده کنید . شربت هر چه سردتر باشد به مزه شیرین کمتری احتیاج دارد چون بر اثر زیاد نوشیدن شربتهای خیلی شیرین (که با شکر شیرین می‌شوند) مشکلاتی را در سطح قند خون ایجاد می‌کند .

شربت به‌لیمو
مواد لازم :
به:دو کیلو
شکر:دو کیلو
آبلیمو:نصف استکان
آب:4لیوان

به را شسته و رنده می‌کنیم و تخم‌ها و وسط آن را جدا می‌کنیم و چرخ می‌کنیم و در صافی می‌ریزیم و آب به را می‌گیریم . شکر را با 4 لیوان مخلوط کرده و می‌گذاریم چند دقیقه قل بزند و بعد شربط را از صافی رد کرده با آب به مخلوط می‌کنیم و می‌گذاریم تا بجوشد و قوام بیاید و بعد آبلیمو را اضافه کرده بعد از 2 – 3 بار قل زدن از روی اجاق بر‌میداریم تا خنک شود

شربت سرکه-انگبین (سکنجبین) (یا خیار)
مواد لازم :
شکر 1 کيلوگرم
آب 2 ليوان
سرکه 100 گرم
نعناع تازه 150 گرم

شکر را در آب حل می‌کنیم و می‌گذاریم بجوشد سپس نعنا را خوب و به دقت شسته (لازم نیست برگ نعنا را جدا کنید) دسته می‌کنیم و در مخلوط در جال جوش قرار می‌دهیم تا عطر و طعم نعنا جذب شود سپس کم کم سرکه را اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم شربت غلیظ شود در پایان شربت را از صافی رد کنید. معمولا در اصفهان (یا شاید در جاهای دیگر) در شربت خیار رنده شده هم می‌ریزند که طعم بسیار عالی دارد .

همینطور برای جلوگیری از گرمازدگی از شربت خاکشیر ، آبلیمو و گلاب می‌توان استفاده کرد اما لطفا به این نکته توجه کنید که خاکشیر را حتما تمیز و پاک کنید. همچنین عرق بیدمشک و کاسنی به خاطر طبع سرد حرارت بدن را پایین آورده موجب نشاط و سرزندگی است.

من شخصا طعم نعنا رو خیلی دوست دارم حتی برای خوردن نوشابه گازدار (که بسیار نوشیدنی پرضرر ،‌پر شکر و بی‌منفعتی است) من نوشابه کانادا مینت رو ترجیح می‌دم. اردیبهشت که با بانوی خوب به کیش رفته بودیم نوشابه بسیار جالبی رو دیدیم که مال یک شرکت شیرازی بود . نوشابه‌هایی با طعم گلاب ، بیدمشک ، بهارنارنج و نعنا. در دو نوع قوطی و شیشه‌های 200 میلی‌لیتری که بسیار بسیار خوشمزه بود. شربت نعنایش هم چون غلیظ و شیرین بود می‌شد که با آب سرد مخلوط کنید و لذت ببرید. به بانوی خوب گفتم چقدر خوب بود حالا که دولت سرو نوشابه‌های گازدار را در ادارات ممنوع کرده و دوغ را جایگزین نموده (هرچند که ضرر دوغ گازدار بیشتر از نوشابه گازدار است و دوغ ساده منفعت زیادی دارد) با حمایت از این شرکت (و شاید شرکتهای مشابه) و سرو و شفارش این شربتهای سنتی که در بسته‌بندی‌های بسیار شیک و جوان‌پسند هم عرضه شده بود (و الحق که در بسته‌بندی و تبلیغ و انتخاب طرح و فرم عالی بود) این سنت را در ایران جا بیاندازد.

اگر می‌دانید که همسرتان تا چند دقیقه دیگر به خانه می‌رسد و از شدت گرما نیم‌پز شده برای خنک شدنش اولا یک شربت آماده کنید (مثلا شربت سرکنجبین خیار یا شربت خاکشیر آبلیمو ) توجه کنید که شربت بسیار کم شکر باشد (در حد طعم شیرین کمی داشتن) چون شیرینی زیاد عطش را بیشتر می‌کند . بعد شربت را با یخ در مخلوط کن بیاندازید تا یخ پودری یا شربت مخلوط شود . چند یخ قالبی در شربت بیاندازید و با صدای زنگ به استقبال همسر عزیز و پخته از گرما بروید و بدینگونه گرما و خستگی و کلافگی حاصل از گرما و ترافیک را درست جلوی در از تنش بدر کنید تا نشاط و روحیه خوب و عشق در خانه موج بزند.

 برای میرای عزیز :
مقیاسهای آشپزی معمولا به صورت زیر است. امیدوارم که بدرد بخورن اگه باز هم مشکلی بود حتما بپرس:
هر ۱ کیلو گرم معادل ۱۰۰۰ گرم
▪ هر ۱ سیر معادل ۷۵ گرم
▪ هر ۱ مثقال معادل ۴.۷ گرم
▪ هر ۱ گالن معادل ۴ لیتر
▪ هر ۱ لیتر معادل ۴ فنجان اندازه گیری
▪ هر ۱ فنجان اندازه گیری معادل ۱۶ قاشق سوپخوری
▪ هر ۱ قاشق سوپخوری معادل ۳ قاشق مربا خوری
▪ هر ۱ پانیت معادل ۲ فنجان اندازه گیری
▪ هر ۱ پاند معادل ۴۵۶ گرم
▪ هر ۱ اونس معادل ۲۸۳ گرم
▪ هر ۱ پاند معادل ۱۶ اونس
▪ درجه جوش آب ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد یا ۲۱۲ فارنهایت
▪ درجه بدن ۳۷ درجه سانتی‌گراد یا ۹۸.۶ فارنهایت
▪ درجه انجماد صفر درجه سانتی‌گراد یا ۳۲ فارنهایت

برای رکسانا : من هم دیروز رفتم یک مغازه وایل شیرینی پزی و یک قالب ژله و یکی از قالبهای پیراشکی که گفته بودی و خامه ریز برای دسرها رو خریدم.بانوی خوب خیلی خوشش اومد ممنون از پیشنهادت

پی‌نوشت طولانی برای خوانندگان عزیز بخصوص فرقی نمی کنه : مطالبی که من در این سایت می‌نویسم معمولا در حوزه مهارتها و زندگی روزمره و بازی طعم‌ها و مزه‌هاست برای شیرین‌تر شدن و رنگ‌گرفتن زندگی. چرا که فارغ از تمام مسائل جانبی دوست دارم که خوب و شاد و ساده و سرخوش زندگی کنم و محیطی راحت و دوست‌داشتنی و پرآرامش را برای خانواده و همسرم فراهم سازم. من و همسرم هیچکدام آشپز رستوران نیستیم و تنها به آشپزی علاقه‌ داریم و در زندگی نیز چه در تحصیلات چه در تخصصهای کاری رویه متفاوت و شاید جدی داریم (برای آشنایی بیشتر با تخصص و تحصیلات ما می‌توانید به قسمت آشنایی (about) مراجعه کنید). من شخصا سالهاست که وبلاگ می‌نویسم (شاید هفت سال) و همیشه و بی‌وقفه وبلاگ نویس بوده‌ام (از سالهای اولیه تولد وبلاگ درخشان و آن موقع که فقط بلاگ اسپات بود ) هم اکنون هم با نامهای مختلف در سایتهای مختلف مطالب مختلفی در فرهنگ و داستان و موسیقی و سیاست می‌نویسم که گاه با نام حقیقی من و گاه در پی نامهای مستعارم منتشر می‌شود . اما این سایت جای برای تمرین زندگی و خوشبختی است و اگر گلایه‌ای سیاسی و مذهبی و نظری در فرهنگ و انتقادی در جامعه هست به جایش مینویسم و شاید نظری داشته باشم.
پس جناب فرقی‌نمی‌کنه و تمام آدمهایی که بدون نام و ایمیل و هویت تنها می‌آیند و تکه‌آی می‌اندازند و مسخره می‌کنند و نمی‌توانند مطالب ساده این سایت را هضم کنند لطفا با ایمیل نظرات خود را درمیان بگذارند تا اولا امکان بحث و تبادل نظر فراهم باشد ثانیا هدف از بحث روشن باشد.
نظرات جناب فرقی‌نمی‌کند که من را به نوشتن در پی بدست آوردن دل زنان یا مدیریت آشپزخانه و رستوران متهم کرده‌اند و خواسته‌اند جدی‌تر باشم یا گفته‌اند چرا مطالب آشپزی یا .. می‌گذارم را به خواندن کتاب مستطاب آشپزی نجف دریابندی دعوت می‌کنم. نجف دریابندری یک مترجم طراز اول است و همسرشان خانم راستکار از اوتاد امر بازیگری و دوبله . اما این دو در کتاب آشپزی بالطبع فقط از آشپزی حرف می‌زنند. نه بحث سیاسی می‌کتتد نه در باب نمایش می‌نویسند. اینجا هم مطالبی در باب زندگی روزمره ،‌آشپزی خانه‌داری و مهارتهای یک زندگی با آرامش و نشاط طبع می‌شود اگر می‌خواهید مطلب دیگری بخوانید خب به سایتهای دیگری مراجعه کنید و اگر نظرات دیگر نویسنده این سایت را می‌خواهید با آدرس ایمیل دیگر سایتهای خود من را بخوانید !
در ضمن جناب فرقی نمی‌کنه : من پریشان نویسی‌های شما را هرچند نفهمیدم اما حذف نکردم. اول که مرا لوسی در پیش زنان و مدیر نبودن (هرچند که اصلا مرا نمی‌شناسید) متهم کردید و بعد منظومه‌ای پریشان در باب اینکه در خارج از ایران سختی می‌کشید و آنجا آش دهن سوزی نیست ساز کردید در جواب بانوی خوب و گفتید از آدمهای لوس بدتان می‌آید و وطن و فارسی و .. برایتان نخ نما شده‌اند و در خارج فلان و بهمان است. در آخر هم شعارهای پر از حماقت در باب تقوا و وظایف یک بانوی مسلمان و از این اراجیف (که بیشتر از وطن و زیان میهنی نخ‌نما و پوسیده‌ هستند) سر دادید. نمی‌خواهم جواب این پیشان‌گویی‌ها را بدهم (به بانوی خوب هم توصیه کردم از جدل با شما بپرهیزد). اما اگر می‌خواهید ایمیلی بزنید و بعد جواب سخنان پریشانتان ار خواهم داد.


Responses

  1. وبلاگ قشنگی دارین موفق باشین

  2. سلام!

    شکر هم ضرر داره! (به غیر از نوشابه و دوغ و …)

    من پیشنهاد میکنم عسل بریزین به جای شکر:
    1. گلوکز موجود در عسل ساده ترین نوع قند است و نیازی به تجزیه در کبد ندارد(زیاد کار کردن کبد باعث خستگی میشود)و خوراک اصلی مغز است.
    2. قند و شکر باید در کبد به قندهای ساده تجزیه شوند و بعد جذب شوند ولی عسل مستقیما جذب میشود!
    3. عسل برای تمامی انسان ها شفا است.
    4.این شربت آب لیمو و عسل خوشمزه کولاک میکنه:
    http://khoshmazeha.blogfa.com/post-5.aspx
    حتما خنک و جرعه جرعه بنوشید و تاثیر شگفت انگیزش رو ببینید!

  3. راستی! عسل رو نباید حرارت داد!

  4. خيلي خوشحالم كه ميبينم يكي از جماعت آقايون انقدر به زندگي مشتركش و مهمتر از اون به همسرش احترام ميذاره … مهم اينه كه اين مسئله تداوم داشته باشه . اميدوارم زندگي شما مثل مطالبي كه مينويسيد شيرين باشه. راستي اين صفت همسر(مرد) خوب رو خودت انتخاب كردي؟؟

  5. چرا شما که محل کارتون نزدیکه می پزید !! اما خانم خوب که از اون ور شهر باید بیاد نیم پز میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    :((((((((
    :O
    فریاد از این بی عدالتی؟
    شوخی کردم ها!
    حتماٌ شربت درست میکنم . مخصوصاً به لیمو.
    به خانم خوب هم سلام برسونید

  6. سلام
    چه مرد خوبی!
    واقعا می‌گم. وبلاگ شادی دارین
    جاری باشید…

  7. سلام همسر مهربون
    چه شربتهای خوشمزه ای رو آموزش دادی
    دلم خیلی خواست

    و در مورد مطالب آخری که نوشته بودی
    بخاطر پریشان حالی و عدم تعادل روحی و روانی برخی از آدمها هوای این وبلاگ قشنگت رو خراب نکن عزیز دلم

    این فرقی نمی کنه با نظر نهایی اش نشون داد از چه دسته و قماشی است
    لیاقت ما خیلی بیشتر از اینه که وقتمونو صرف نوشته های پریشون و مزخرفات اش کنیم
    آدمی سطحی که چهارچنگولی به یه سری اعتقادات و تعصبات مزخرف چسبیده در حد این نیست که حتی نظرش توی وبلاگ ما بمونه

    پس خیلی راحت از این به بعد همنجوری که تصمیم گرفتی نظرتات سفیهانه ایشون رو پاک می کنیم
    یادت نره دوستت دارم خیلی زیاد
    :*

  8. حیف که من تنها زندگی میکنم و کسی نیست که از راه برسه براش شربت ببرم یا برام شربت آماده کنه . به هر حال مرسی از این پست شیرین و خنک ….تخم شربتی هم میشه به این شربت ها اضافه کرد؟
    میدونی تجربه وبلاگ نویسی به من نشون داده که همیشه یک عده هستن که هر چی آدم نوشته باشه باهاش مخالفن . این دسته اصلا درست نمیخونن که چی نوشتی و نمی خوان که بفهمن فقط می خوان حرف خودشونو بزنن. اینه که بهترین راه نادیده گرفتنشونه. انگار اصلا وجود ندارن…. خوشحالم که پیشنهادم در مورد پیراشکی مورد قبول واقع شد.

  9. آقای الف عزیز. کارهايی که گفتين برای سن ۷ تا ۱۲ سال نيست. من مجبورم بعد از ساعت کارم روزی يکساعت کلوب برای بچه های بين اين سن بزنم که فعاليت های هنری يا ذهنی رو شامل بشه. واسه اون کار ميخوام وگرنه سرگرم کردن کوچيلی بيشتر وقتها سخت نيست. بازم متشکرم.
    sharbati ke man doost daram, albaloo hast va sharbate khake shir. rahi darin ke behtar khake shir haro tamiz kard?

  10. سلام…
    مرسی از اینکه دلداری دادین
    ولی همه می گن معدل خوب خیلی تاثیر داره
    البته برای ما اصلا مهم نیست
    عجب استعدادی
    سه ترم اول…خب البته احتمالا رشتتون سخت بوده…نه مثل ما…مدیریت…بازرگانی

  11. سلام
    مرسی سر زدین
    وبتونخداییش خیلی خوشگل و خاصه
    آره معلومه واقعا” مرد خوب و همسر خوبی هستین!!!!!!!
    موفق باشین.

  12. به به
    خوشحال بستم …
    گیله مردانه رو سفید بکودیدی
    باور نوکونم یه آقا اهمه هونر بداره …

    راستش من گیلان زمین نیستم …دلم یه ذره است واسه اونجا …اینا منظره روبروی خونه ولی هاران کیلومتر دورتره !!!!کانادا !!!!!
    برای همینه که احساس تعلق نمیکنم …حتی رنگین کمان اینجا هم برام غریبه !!!
    چند سالی هست که اردیبهشت گیلانم آرزوست ! منم پلا کباب رو هستم و با اشپل مشپل حال نمیکنم .البته عاشق باقالی قاتوق و ماهی دودی با همم !!!
    با فتخار به لینکهایم اضافه میکنمتان آبرار جان

    شیمی قربان
    مخمل بانو

  13. نوشته هایم از سمت راست دیده نمیشوند. یعنی انگار جابهجا شده باشند.

  14. سلام
    ااااااااا….اینجا جوابمو دادی ؟ ممنونم….حالا یک عالم سوال….اول اینکه
    قاشق سوپخوری همونی هست که ثو قاشقهای اندازه گیری از همه بزرگتره؟
    من ظورم از قاشقهای اندازه گیره همون هایی هستند که 4 تایی هستند از کوچیک تا بزرگ که فکر کنم مربا خوری باید دومی باشه…اگه اشتباه میکنم لطفا بگو…و سوال بعدی اینکه آیا فنجان اندازه گیری را جایی می فروشند یا نه…و اینک به من نگفتی آیا این فنجان اندازه گیری همون 1 پیمانه هست یا نه ….( عجب قاطی پاتی شد ) به هر حال اگه منظورمو از سوالاتم فهمیدی جوابمو بده لطفا چون واقعن اینها رو نمی دونم خیلی از دستورات آشپزی هست که دوست دارم درست کنم ولی وقتی اسم فنحان یا قاشق سوپخوری میاد نمی دونم چه کار کنم من یک سری پیمانه های اندازه گیری دارم که 4 تا هستند لطفا کمکم کن
    باور کن از من هم ناشی تر پیدا میشه

  15. سلام
    بلاگ زیبا و سودمندی دارین
    خسته نباشید
    برای شما و بانوی خوبتون بهترین آرزوها رو دارم

  16. good idea!..I’m not interested in english written texts in persian blogs..but sth is wrong with my windows..
    I’ll add your blog ..so I’l come back soon..with comments or without comments..
    have a nice day !;)

  17. سلام . هیچ کامنتی از این فرقی نمی کنه ندیدم که جوابش رو بدم و خیالش رو راحت کنم که خودمم .
    به جاش کلی شربت خوندم !!
    خونه ی ما شربت ساز اعظم قهرمانه که شربت هاش بی نظیرند . امیدوارم قسمت بشه ببینیمتون و بچشید .

  18. سلام… یکی از علاقمندی های درجه یک من نوشیدنی های خنک هست که حالا که تابستونه دیگه حرف نداره. دست شما درد نکنه

  19. salam!!!!!!!!!!!!!!
    mano ke faramoosh nakardid?!
    hatman be man ya sari bezanid man taze up kardam!
    ba sharbatatoonam kheili khonak shodim! merci!

  20. سلام
    شربتهای به ظاهر عالی هستن ولی الان به از کجا بیارم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  21. سلام
    اخ دستت درد نکنه خدایش عاشق این شربت سکنجه بینم ولی بلد نبود م..
    حالا درس میکنم …. بعدم تابستون فقط شربت و بستنی و دیگر هیچ

  22. با اجازه شما رو لینک کردم

  23. خيلي از حرفايي كه براي ساروي كيجا نوشته بودي خوشم اومد…طرز فكر جالب و آزادي داري..موفق باشي

  24. مطلب وبتان جالب هست آيا با تبادل لبنك موافق هستيد؟ا

  25. سلام ممنونم که اومدی …
    نتونستم مطالبتو بخونم . فونتش برا من خیلی ریزه نمیدونم اشکال از کامپیوتر منه یا فونت وبلاگت ریزه ؟؟

    بازم بیا خوشحال می شم

  26. سلام…اول از همه باید ازتون عذر خواهی کنم که بی اجازه لینکتون کردم ولی خوب نتونستم جلوی خودمو بگیرم….وب منحصر به فردی دارین و پر از چیز های خوب در باره خانه و خانواده وخوردنی…خوشحال می شم به من سر بزنید…راستی ما اینجا که یه کمی جنوبه شربت آبلیمو می خوریم که خیلی خوشمزه است و مفید البته با لیموی تازه نه این آبلیموهای تلخ و بدمزه آماده..به امید دیدار

  27. سلام من تازه همین الان شما رو کشف کردم منم یک وبلاگ آشپزی دارم خوشحال میشم اگر سری به آشپز خونه من بزنید

  28. اتفاقاً خيلي هم فرق مي‌كنه. من كه از خوندن مطالب اين وبلاگ و وبلاگهاي ديگه‌اي كه زن و شوهر باهم و دركنار هم هستند بسيار لذت بردم و غبطه خوردم. اي كاش كه همسر من هم مثل شما و ديگراني كه مثل شما هستند چنين تفكري در زندگي داشت. متأسفانه و به قول قديميها يه دست صدا نداره و من هم متأسفانه تنهايي نمي‌تونم كاري از پيش ببرم. زندگي خوب و خوشبختي دارم اما اينطور زندگي كردن يه چيز ديگست. بهتون تبريك مي‌گم و اميدوارم هميشه و همه جا در كنار هم و سلامت باشيد.

  29. سلام برشما مرد خوب وهمسر خوبترتان-شماتاُیدش کردید حتماخوب است
    ازاینکه میبینم دونفر که یک زوج خوشبخت هستنداینقدر از زندگی خودراضی اند روحیه میگیرم-تابحال چندبار برای شما اظهار نظر نموده ام امااحساس میکنم نظرم را دریافت نکرده ایدنمیدانم برای چه اینقدر مصر هستم حتما شمارا بار دیگر به وبلاکم دعوت کنم -باوجودیکه هیچ چیز بدرد بخوری برای شما ردآن وجود ندارد-ازاینکه سروده های گیلکی ام را پسندید ومرا بکارم امید وار کردیدبخود میبالم-ازشما پنهان با کمبود سوزه مواجه شده ام-شیمه بلا می سر

  30. سلام وبلاگ قشنگي دارين بهتون تبريك ميگم مي خوام بدونم براي دسترسي راحتتر و سريعتر به وبلاگتون بايد چكار كرد يه سوال ديگه اينكه دلستر هم مثل نوشابه هاي گازدار و كولا ها ضرر داره يا نه چون پسرم زياد دلستر مي خوره ممنون موفق باشين

  31. چطوری می تونم گرم یا کیلو گرم رو به فنجان تبدیل کنم؟

  32. مرد خوب یا بهتره بگم مرد مهربان سلام
    اول روز مرد را به شما که لمس حس خوب مردانگی هستید
    وحسن خلق و نیت نیک شما قابل تحسین و ستایشه تبریک می گم.ای کاش ذره ای از مردانگی شما در وجود همه مردان دنیا بود.
    من به ماساژ یا بهتره بگم هنر ماساژ دادن خیلی علاقه دارم و فکر میکنم که سایت شما تنها سایت فارسی است که به صورت تخصصی به این علم امیخته با هنر پرداخته .لطفا این مباحث را ادامه بدهید و اگر براتون مقدوره فیلمهایی که به نظر خودتون خیلی مفیده هم در سایتتون قرار بدهید .اگر فرایندی هم برای سی دی اموزشی دارید لطفا تو خود سایت معرفی بفرمایید که مطمئنم خیلیها مثل من علاقه مند به دریافتش باشند ولی فکر می کنم اگه فیلمها رو داخل یک هاست اپلود بفرمایید و ادرسش را تو خود ساییتتون بگذارید که یک مجموعه کامل و زیبا وبی نظیر و همچنین قابل استفاده برای همه باشه که حداقل دوستانی که مشکل سرعت اینترنت ندارند می تونن استفاده کنند و زحمات شما تا حدی محفوظ می ماند. اگر تمایل داشته باشید من می تونم جاهایی را به شما معرفی کنم که سرعت مناسب اینترنت دارند و شما برای انجام این کار کمتر اذیت بشید.
    اضافه می کنم که علاقه شما به اشپزی وظرافت بیانتون در دستورات اشپزی منو
    به هنر اشپزی علاقه مند کرد.
    برای خانم خوب و شما ارزوی سلامتی و طول عمر با عزت و خوشبختی جاوید می کنم.
    همیشه شاد و همیشه سر افراز باشید


Leave a Reply

Categories

