Posted by: good husband | May 19, 2007

خوراک مرغ با سس قارچ و سوفله مرغ و قارچ

سلام
باید بگم که من و یک بانوی خوب هفته بسیار پرمشغله‌ای رو داشتیم و تقریبا روز تعطیلی نداشتیم وبا توجه‌ به این که هفته قبل من در ماموریت بسر ‌‌می‌بردم اینجا آپدیت نشد. اما در عوض امروز دو تا دستور آشپزی شبیه به هم رو خواهیم داشت.
نکته مهم : یکی از چیزهایی که من شخصا علاقه زیادی بهش داشتم روشها ساده ، کم خرج ، فوری از بردن لکه‌های مختلف مثل لکه شربت ، بستنی شکلات ،چای و …است منتها نمی‌دونم این قضیه چقدر مورد نیاز شماست و آیا اصلا بدردتون می‌خوره یا نه ! پس اگه براتون جالب بود حتما یک جوری اعلام کنید !
اما چون بانوی خوب علاقه بسیار زیادی به قارچ داره و من هم خوراکهای مرغ رو خیلی دوست دارم این دفعه دو جور خوراک مرغ رو بررسی می‌کنیم :

خوراک مرغ با سس قارچ :

مواد لازم :

نیم کیلو قارچ تازه
• 3 قاشق سوپخوری کره
• 3 قاشق سوپخوری سرکه سفید
• یک و نیم پیمانه خامه
• 6 قطعه نصف سینه مرغ بدون استخوان
• یک چهارم قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه
• سبزیجات بخار پز شده (اگر به سبزیجات پخته علاقه دارید. من شخصا اصلا علاقه‌ای ندارم اما بانوی خوب شدیدا به سبزیجات علاقه دارند )

قارچها را به مدت حدود 5 دقیقه با 1قاشق کره سرخ کنید (یا بپزید ) تا نرم شده سپس در یک ظرف بریزید
حرارت اجاق را کم کنید و دو قاشق کره دیگر به ماهیتابه اضافه کنید و مرغ را در ماهیتابه قرار دهید تا حدود 10-15 دقیقه در کره بپزد و مرغها را یکمرتبه زیر و رو کنید و سپس درظرف جداگانه‌ای گرم نگه‌دارید (مثل گرم‌خانه زیر فر یا زیر سرخ‌کن)
بر اثر تفت دادن مرغ یا قارچ ممکن است لکه‌های در کره یا ماهیتابه بماند سرکه سفید را اضافه کنید تا این لکه‌ها را جدا کند سپس خامه و فلفل را اضافه می‌کنیم تا 2-3 دقیقه قل‌قل‌ کند و سس اندکی غلیظ شود بعد قارچ را اضافه کرده بعد از گرم شدن قارچها سپس سس مخلوط را روی مرغ‌ها ریخته و با سبزیجات سر کنید

– سبزیجات پخته معمولا شامل کلم بروکلی خرد شده و هویج ،‌سیب‌زمینی انگشتی (خورد شده) مارچوبه ، گل کلم و … می‌باشد که با بخارپز پخته شده اما باید توجه کنید که زیاد له نشوند . سبزیجات پخته برای سلامتی و گوارش راحت‌تر غذاهای گوشتی موثر هستند (ولی کماکان من سبزیجات پخته را به بشقاب بانوی خوب صادر می‌کنم)

خب حالا غذای دوم که باز هم بسیار مورد علاقه من هست :

سوفله مرغ و قارچ

مواد لازم

گوشت مرغ پخته بدون استخوان : 250 گرم
تخم مرغ 2-3 تا
سفیده تخم مرغ 1عدد
قارچ سرخ شده و خورد شده 250 گرم
پنیر 100گرم
شیر 1لیوان
آرد 2 قاشق سوپ‌خوری
نمک و فلفل و خردل به مقدار دلخواه اما کم

کره را حرارت دهید و آرد را کمی با کره تفت دهید و کم کم شیر را اضافه کنید و بهم بزنید تا آرد گلوله گلوله نشود و بگذارید بجوشد . بعد زرده تخم مرغ را خوب بهم بزنید و به مخلوط اضافه کنید و خردل را هم به مخلوط حال جوشیدن اضافه کنید و بعد از چند با قل زدن مخلوط را از روی حرارت بردارید
3 سفیده تخم مرغ را خوب بهم بزنید تا مثل پنبه شود بعد مرغ پخته و خورد شده و قارچ را با مایه شیر و آرد و زده تخم مرغ مخلوط کنید و نمک و فلفل رو اضافه کنید و در آخرین مرحله سفید تخم مرغ را اضافه کنید.
این مخلوط رو در ظرف مخصوص که باید تهش رو حتما چرب کنید بریزید (مثل ظرف پیرکس یا ظرفهای سرامیکی جدید که مخصوص ماکروفر هستند) . دقت کنید که این مایه مخلوط باید ظرف رو پر کنه (نه اینکه ته ظرف باشه فقط) . پنیر رنده شده را روی مخلوط بپاشید و ظرف را در فر (یا ماکروفر) بگذارید با حرارت حدود 400 درجه در حدود 30-40 دقیقه بپزد.

سوفله‌ها معمولا غذاهای خوش خوراکی هستند و امیدوارم از شام با خوراکهای مرغ در کنار همسران عزیز و یا خانواده دوست‌داشتنی خود لذت ببرید


Responses

  1. فكر ميكنم ميزان كره لازم براي سوفله مرغ و قارچ از قلم افتاده باشد.

  2. منتظر دستور لکه بری و دستور غذاهای دیگه هستم. خسته نباشید.

  3. سلام. من این سوفله مرغ را امتحان کردم و عالی شد. مرسی از آقای خوب
    فقط توضیحاتی که داده این در مورد مقدار مواد لازم کمی مبهم است. مثلا
    تخم مرغ 2-3 تا
    سفیده تخم مرغ 1عدد
    این مشخص نمی کند که 2-3 تا زرده تخم مرغ مد نظر است یا دو سه تا تخم مرغ کامل.

  4. سلام
    مرسی از این که منو لینک کردین. فقط یه اشتباه کوچیک شده: اسم وبلاگم هست آشپزی مدرن نه آشپزخانه مدرن .
    این دستور خوراک مرغ خیلی خوبه. امشب برای شام امتحان می کنم. راستی لینکتون کردم.

  5. راستی در مورد توت فرنگی هم حق با شماست. هر چی بسته بندیش شیک تر باشه بی مزه تره. اما هر وقت از مغازه ها به صورت باز می خرم بهتر از آب در می آد که اونم بگیر نگیر داره!

  6. سلام. از مطلب مفيدتون ممنون. يك سوال و يك پيشنهاد دارم.
    اول اينكه براي من تازه وارد و ناشي بگيد كه با آب انداختن قارچ موقع سرخ كردن يا پختن چه كنيم؟
    و دوم اينكه كامنت دونيتون رو جدا كنيد كه مثل مثلا بلاگفا توي يه صفحه‌ي جدا باز بشه.

  7. با سلام
    ما هر پند تا سایت آشپزی به زبان فارسی داشته باشیم باز هم کمه. من سایت شما رو از سایت آشپز مدرن کشف کردم و به نظرم سایت جالبی اومد. مرسی از دستورهای خوشمزه که میدین به درد کارمندهائی میخوره که دیر وقت خونه میرسن. خوشحال میشم سایت همدیگر رو لینک کنیم اگر مایل بودین به من خبر بدین موفق باشین..

  8. سلام آقای خوب…
    کجائید؟ چرا آپ نمی شید… امیدوارم دفعه ی بعد که می آم اینجا یه پست جدید ببینم. موفق باشید

  9. سلام:)مرد خوب،مدیر خوب،شوهر خوب؟؟؟آدم باید اعتماد به نفس را از شما یاد بگیره;) ممنون از دستور غذاتون :)ط

  10. در مورد سوفله مرغ باید از چند عدد زرده و سفیده استفاده شود
    در مواد لازم فرمودید 2 -3 تا تخم مرغ و یک سفیده
    یک سفیده را چه وقت و سه تخم مرغ را چگونه استفاده کنم
    ممنون از سایت جالبتون

  11. سلام
    چرا دیگه آپ نمی شید.


Leave a Reply

Categories

